Siirry suoraan sisältöön
Palatsiteatteri » Teatteriblogi » Viulunsoittaja katolla

Viulunsoittaja katolla

Viulunsoittaja katolla kuuluu musikaalien klassikoihin.

Yksi tunnetuimmista ja rakastetuimmista musikaaleista kautta aikain on Viulunsoittaja katolla. Monet sen kappaleista, kuten ”Nousee päivä, laskee päivä” sekä ”Rikas mies jos oisin”, ovat säilyneet elävinä musikaalin ensiesitysvuodesta 1964 lähtien. Tarina juutalaisesta perheestä on juuri nyt kenties ajankohtaisempi kuin vuosikymmeniin, sillä se kertoo nimenomaan Ukrainan juutalaisista: heidän arjestaan sekä sen iloista ja suruista, harmeista ja rakkaudesta.

Viulunsoittaja katolla liikuttaa ja naurattaa

Musikaalin tarina vetoaa moniin eri tunteisiin, ja kyyneleitä vuodatetaan yleisön joukossa niin liikutuksen kuin naurunkin vuoksi. Viulunsoittaja katolla kertoo perhetarinan, jossa Tevje-nimisellä maitomiehellä vaimoineen on viisi tytärtä, jotka eivät suostu noudattamaan vanhempiensa suunnittelemia avioliittoaikeita. Viulunsoittaja katolla -laulut nivoutuvat tarinaan. Esimerkiksi ”Nousee päivä, laskee päivä” esitetään kohtauksessa, jossa vanhin tytär menee vanhempien vastustuksesta huolimatta naimisiin köyhän räätälin kanssa.

Musikaali perustuu löyhästi Šolom Aleicheminin kirjoittamaan kirjaan ”Tewje, maitomies”, jonka pohjalta käsikirjoituksen teki Joseph Stein. Musiikin puolestaan sävelsi Jerry Bock ja laulujen sanat kirjoitti Sheldon Harnick. Viulunsoittaja katolla on erityinen musikaali siinä suhteessa, että se on kestänyt aikaa hämmästyttävän hyvin. Lisäksi musikaali on koettu omaksi hyvin erilaisissa kulttuuriympäristöissä. Syynä on kenties universaali aihe: rakkaus.

Viulunsoittaja katolla -laulut soivat yhä

Viulunsoittaja katolla on ollut ahkerasti myös erilaisten harrastajateattereiden esitettävänä ammattilaiskokoonpanojen lisäksi. Suomessakin se on yksi kaikkien aikojen esitetyimmistä musikaaleista. Musikaalin laulut ovat tulleet tunnetuksi laajalti myös siksi, että musikaalista on tehty vuosikymmenten mittaan joitakin elokuvaversioita. Musiikissa on käytetty hyväksi juutalaista perinnemusiikkia, mutta se on sovitettu viihteellisempään suuntaan, jolloin juutalaisperinteestä on jäänyt jäljelle vain tunnusomainen pohjavire.

Varsinaisten esitysten lisäksi Viulunsoittaja katolla -musikaalin kappaleet on julkaistu myös lukuisina erilaisina äänitteinä. Niistä kuuluisin lienee soundtrack-albumi nimeltä Fiddler on the Roof, jonka levyttivät alkuperäistuotannon esiintyjät. Äänite valittiin National Recording Registry -kokoelmaan. Tämä on suuri huomionosoitus, sillä kokoelmaan hyväksytään ainoastaan kulttuurisesti tai historiallisesti merkittäviä yhdysvaltalaisia äänitteitä.

Musikaalien uusi tuleminen

2020-luvulla musikaalit ovat kokeneet uuden nousun, ja ne ovat nyt suositumpia kuin aikoihin. Musikaaleista pääsee nauttimaan halutessaan jälleen live-versioina teattereissa, mutta tämän lisäksi yhä useammat katsovat niitä ystävien kesken suoratoistopalveluista tai tallenteina. Jos kutsut ystävät koolle musikaali-illanviettoon, löydät teemaan sopivat tarjoilut, koristeet, herkut, juomat ja baaritarvikkeet netistä kätevästi. Ainutlaatuinen tunnelma on taattu ja illasta tulee ikimuistoinen.

Mikäli illanvieton osanottajat ovat kiinnostuneet musikaaleista laajemminkin, yksi hauska ohjelmanumero voi olla aihepiiriin liittyvä tietokilpailu. Teemana voidaan käsitellä esimerkiksi eri vuosikymmenten musikaaleja tai vaikkapa musikaalien sattumuksia. Sellaisia riittää Suomessakin. Esimerkiksi vuonna 2018 näyttelijä Maria Lund kiidätettiin sairauskohtauksen vuoksi ambulanssilla sairaalaan kesken Viulunsoittaja katolla -musikaalin esitystä.

Viulunsoittaja katolla opettaa rohkeutta

Musikaalit tarjoavat katsojalleen usein tarpeellisen pakopaikan ja hengähdystauon kiireisestä arjesta. Ne johdattavat toisenlaiseen ympäristöön iloisten sävelmien ja kepeähkön juonensa avulla. Tarinaan uppoutuessa omat huolet unohtuvat ainakin hetkeksi. Musikaaleissa on kuitenkin usein mukana myös syvempi taso, ja tällainen on myös Viulunsoittaja katolla -tarinassa. Kun naimaikäiset tyttäret alkavat kapinoida vanhempiaan vastaan, he rohkaisevat samalla tekemään omia valintoja.

Tyttäret osoittavat esimerkillään, että sydäntään kannattaa kuunnella ja omaa polkua etsiä välittämättä siitä, millaisia toiveita ja odotuksia ulkopuoliset asettavat. Oman tiensä kulkemista osoittaa jo musikaalin hieman anarkistinen nimi. Viulunsoittaja katolla -nimi tulee taiteilija Marc Chagallin maalauksesta, jossa sellainen esiintyy.

Viulunsoittaja katolla on takuuvarma kassamagneetti, joka vetää yleisöä rakastettuine lauluineen. ”Rikas mies jos oisin” irvailee lempeästi kulutuskulttuurille ja ”Nousee päivä, laskee päivä” kertoo puolestaan kauniisti rakkaudesta. Esityksen loppukohtaus riipaisee ajankohtaisuudellaan. Musikaali päättyy kylämiljöön tuhoon ja kyläläisten joutumiseen leirille, aitojen taakse vangiksi. He ovat menettäneet kotinsa ja tulevaisuus näyttää melko toivottomalta.