Oopperaa vai operettiteatteri?
Mikä ero on operetilla ja oopperalla? Suurin ero on niiden kokonaisuuden sisältö sekä näytelmällisyys. Operetti on selvästi kevyempää näytelmää ja oopperaa puolestaan esitetään isolla näyttämöllä sinfoniaorkesterin säestyksellä. Operetit Suomessa eivät ole saaneet samalla tavalla jalansijaa kun ooppera. Ongelma on lähinnä se, että sopivia esitystiloja ei ole tarjolla eikä toisaalta riittävästi ammattilaisia esiintymään. Operetti sai alkunsa Ranskassa 1800 -luvun puolivälissä ja sille oli luonteenomaista sen sopivuus pienemmille näyttämöille. Mielenkiintoista sen kehityksessä oli, että Ranskasta levittyään esimerkiksi Saksaan, se kehittyi siellä täysin uudella tavalla. Operetista tuli maakohtainen. Amerikassa se ei koskaan saanut kovin suurta suosiota vaan siellä suositumpia ovat aina olleet musikaalit. Operetti ei ole koskaan saanut samanlaista suosiota kuin ooppera.
Operettiteatteri on aina jäänyt vähemmälle huomiolle eikä se ole kyennyt kehittymään oopperan varjossa. Tunnetuimmat operetit ovat varmasti Straussin Lepakko, Mustalaisparoni, Venetsiassa sekä Wieniläisverta. Ranskalaisen Jacques Offenbachin Orfeus manalassa on tunnettu useista tanssirytmeistään.
Tunnetuimmat operetit Itävallassa
Ranskan lisäksi Itävalta on ollut operettien luvattu maa. Tämän maan suuria nimiä ovat olleet jo äsken mainittu Johann Strauss nuorempi sekä Franz von Suppé. Näiden herrojen lisäksi Franz Lehár’n operettien kappaleista tuli tunnettuja ja ne tunnistetaan tänäkin päivänä. Lehár oli itävältalais-unkarilainen säveltäjä.
Lehárin tunnetuin operetti on ehdottomasti Iloinen leski ja sitä esitetään vielä nykyäänkin samalla tavoin kuin Straussin Lepakkoa. Iloinen leski on kolme näytöksinen ja hyvin flirttaileva. Operettien sävelmistä on tullut huomattavasti tunnetuimpia kuin itse opereteista. Esimerkiksi Lehárin sävellyksistä muistetaan edelleen juuri Iloinen Leski, Hymyn maa, Luxenburgin kreivi sekä Zarevits. Operetti valitettavasti menetti suosiotaan jo 1930 -luvulla musikaalille.
Mikä operetissa kiehtoo?
Operetti kehittyi oopperan varjossa ja toi aikanaan hyvän, keveämmän vaihtoehdon oopperalle. Se ei kuitenkaan saanut sellaista suosiota kuin ooppera. Operetin kehittyminen hiipui oikeastaan jo 1900 -luvun alkuun eikä toisen maailmansodan jälkeen nähty mitään suurta kehitystä. Kaikesta tästä huolimatta operetti on ja pysyy, se on edelleen olemassa ja vanhoja klassikoita esitetään uudelleen.
Monissa maissa musikaalit ottivat operetilta paikan ja niiden kehitys on jatkunut edelleen. Ne ovat paljon kevyempiä eivätkä vaadi niin paljon esittäjiltä kuin operetti. Monia säveltäjiä puolestaan kiehtoo enemmän oopperan säveltäminen sen massiivisuuden takia, joten operetti on valitettavasti väliinputoaja näiden kahden välissä. Se on kuitenkin todettava, että ei operetti mihinkään katoa. Sillä on oma kannattajakuntansa edelleen ja se jää historiankirjoihin.
Operettiteatteri ja menestysoperetit
Olemme jo maininneet muutamia operetteja, jotka ovat vuosi toisensa jälkeen esitetty uudelleen. Palatsiteatteri kävi lävitse, mitä operettiteatteri vielä tarjoaa. Yksi suosikkisäveltäjä on ehdottomasti aikaan ollut Emmerich Kálmán ja hänen töistään kiistatta tunnetuimpia ovat Mustalaisruhtinatar. Sen musiikki sisältää todellisia melodisia oivalluksia sekä on aidosti unkarilaista musiikkia. Toinen upea tuotanto on Kreivitär Mariza. Léon Jesselin Schwarzwaldin tyttö muistetaan aina samoin kuin Nico Dostalin Unkarilaishäät.
Operetit Suomessa ovat kuuluneet Suomen Kansallisoopperan ohjelmistoon. Vuoden 2022 aikana esitykseen otetaan jälleen Iloinen leski ja naimahuolet laitetaan ihan uuteen järjestykseen. Tämä onkin sopiva hetki käydä tutustumassa operettiin ja sen upeaan maailmaan, joka sisältää upeaa pukuloistoa sekä pohjautuu Léharin mahtavaan ja keimailevaan musiikkiin. Myös muilta paikkakunnilta voi satunnaisesti löytää operettia. Tämä taiteenlaji on jäänyt tarpeettoman vähälle huomiolle ja sille toivoisi lisää kannattajakuntaa sekä arvostusta.